BlogPorady naszych ekspertów

Agencja SEO

Pozycjonowanie stron internetowych to podstawowy element marketingu internetowego, który pozwala zaistnieć firmie w sieci wyszukiwania i wyszukiwarce Google. Dzięki temu możliwe jest pozyskiwanie nowych klientów, poprzez budowanie świadomości marki nie tylko na rynku lokalnym, ale także w szerszej skali. Pozycjonowanie stron oraz SEO to dziedziny, które wymagają opracowania odpowiednich strategii działań, ale co istotne - bardzo ważna jest w tych przypadkach wiedza teoretyczna dobrze skorelowana z wiedzą praktyczną. Jeśli sami nie posiadamy doświadczenia w branży SEO, to powinniśmy zdecydować się na współpracę z agencją SEO lub agencją SEO/SEM. Czym się zajmuje agencja SEO? Jaka jest różnica między SEO i SEM? Dlaczego warto łączyć SEO z SEM?

SEO SEM - co to jest?

SEO - Search Engine Optimization - jest to optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę. Działania te nazywane są także pozycjonowaniem stron internetowych. Ich celem jest osiągnięcie przez witrynę www jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych, a przez to zwiększenie ruchu na stronie, czego konsekwencją może być wzrost sprzedaży oferowanych produktów lub usług.

SEM - Search Engine Marketing - są to działania marketingu internetowego, który jest znacznie szerszym pojęciem o obejmuje również SEO. SEM polega na różnych działaniach promocyjnych, w dużej mierze na płatnych reklamach w Google Ads, Facebook Ads, a także na innych platformach reklamowych, czy social mediach. Dzięki nim reklama naszej firmy trafia do potencjalnych klientów w momencie, gdy są oni najbardziej zainteresowani ofertą.

Co to jest agencja SEO?

Agencja SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych i działaniami z zakresu optymalizacji witryn internetowych. Dzięki temu, że w swoim zespole ma specjalistów takich jak copywriterzy, pozycjonerzy oraz programiści, może świadczyć kompleksowe usługi na najwyższym poziomie. Ich zakres obejmuje między innymi pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie szerokie, a także audyty SEO oraz działania off-site i on-site. Ceny za takie usługi agencje SEO mają różne, ponieważ wpływa na nie między innymi zakres działań, rodzaj oraz struktura serwisu do pozycjonowania i wielkość, oraz popularność agencji SEO.

Czym zajmują się agencje SEO?

W poprzednim nagłówku zostało dość ogólnikowo napisane, czym zajmują się agencje SEO. Warto jednak wiedzieć, na czym dokładnie te działania SEO polegają, w szczególności, jeśli chcemy zdecydować się współpracę z profesjonalistami. Bardzo często możemy spotkać się jeszcze z nazwą agencja SEO/SEM. Jest to również zespół specjalistów, którzy jednak oprócz działań związanych z SEO, oferują jeszcze działania z zakresu marketingu internetowego, takie jak płatne reklamy w Google, e-mail marketing, czy też marketing wirusowy. Skupmy się jednak na agencji SEO. Co najczęściej możemy znaleźć w jej ofercie?

Copywriting SEO i content marketing

SEO copywriting jest sztuką pisania wartościowych treści na strony internetowe, a więc takie, które będą nie tylko przyjazne wyszukiwarkom, ale również użytkownikom. Dobrze napisane teksty pomagają podnieść widoczność strony internetowej przy pomocy słów kluczowych, które w obecnych czasach zarówno w SEO, jak i SEM są bardzo istotne. Jak pisać takie treści? Z reguły artykuły na blogu, czy też opisy w witrynach docierają tylko do stałych odbiorców, którzy stale śledzą działania pojawiające się na niej. Tekst jest podstawowym elementem każdej strony www, dzięki czemu wyszukiwarki mogą określić jej zawartość. Odpowiednia optymalizacja witryny kieruje roboty Google na konkretne tory, wspomaga proces pozycjonowania i buduje widoczność serwisu w sieci wyszukiwania na pytania wpisane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów.

Dobrze przygotowana treść będzie wysoko oceniana przez Google, co pozwoli jej znaleźć się na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania. Praktycznie każda agencja SEO ma w swoich szeregach przynajmniej jednego copywritera, który może jednocześnie pełnić kilka funkcji. Zdarza się, że niektóre agencje SEO zlecają teksty na zewnątrz, a więc do copywriterów-freelancerów lub podejmują współpracę z inną agencją w zakresie pisania tekstów. Wtedy też możemy mówić o outsourcingu treści. Warto pamiętać o tym, że napisanie treści to nie wszystko. Niezbędny jest odpowiedni dobór słów kluczowych, które są połową sukcesu w przypadku SEO copywritingu. Frazy kluczowe odgrywają bardzo istotną rolę w tworzeniu struktury strony, menu, treści i procesie pozyskiwania linków z serwisów zewnętrznych. Stosowanie się do odpowiednich praktyk związanych ze słowami kluczowymi zwiększa znacząco możliwość uzyskania wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie można tylko na tym polegać, bo czynników rankingowych jest znacznie więcej.

Content marketing, w którym zawiera się copywriting SEO, polega na tworzeniu wartościowych tekstów, które mają na celu budować lojalność i zaufanie klientów, a także świadomość marki. Ponadto content marketing to także działania, które mogą opierać się również na tworzeniu webinarów, filmików, wykresów, prezentacji graficznych oraz multimedialnych. Nie oznacza to jednak, że strategia przyjęta przez agencje SEO to tylko czynności wykonywane w Internecie. Content marketing może dostarczać treści przy pomocy ulotek, gazetek reklamowych, czy też folderów. Dlatego też praktycznie każda Agencja SEO w swoich usługach skupia działania SEO bardziej ogólne, jak content marketing, a nie copywriting. Niezbędne w przypadku dystrybucji treści jest to, aby firma zatrudniała pracowników, którzy potrafią wybrać odpowiedni jej model. Do wyboru jest nieskończona ilość możliwości, ponieważ content można promować w social media, przy wykorzystaniu e-mail marketingu czy też newsletterów, e-booków i artykułów sponsorowanych.

Link building

Pozycjonowanie praktycznie od zawsze kojarzone było z pozyskiwaniem linków prowadzących z zewnętrznych serwisów do pozycjonowanej strony. Niegdyś zadanie to było dość proste, ponieważ Google głównie zależało na ilości linków, a nie na ich jakości. Obecnie trend ten się zmienił i równie istotna jest jakość witryn, na których umieszczone są odnośniki do naszej strony. Obok dobrze zoptymalizowanych stron www sklepów internetowych, firm, czy też serwisów informacyjnych, bardzo ważne jest to, aby zadbać o linki wychodzące ze stron o wysokim Page Rank. Mając na uwadze ten fakt, w każdej agencji SEO pracuje specjalista, który wie, na jakie aspekty zwrócić uwagę, jak wybrać odpowiedni serwis, a także wybrać frazy kluczowe, które będą wykorzystywane do linkowania. Linki można pozyskiwać z realnie funkcjonujących serwisów informacyjnych, które są bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm oferujących swoje usługi lub produkty. Obok linku prowadzącego do strony, która jest poddana procesowi pozycjonowania, można dodać jeszcze dane teleadresowe, co z pewnością zainteresuje niejednego klienta. Odnośniki można również pozyskiwać z blogów, artykułów sponsorowanych i portali social media. Dobrym rozwiązaniem będzie podjęcia współpracy z blogerem, który ma rozbudowany serwis.

Audyt SEO

Wszystkie działania SEO muszą zostać poprzedzone audytem. Usługę taką oferuje każda agencja SEO. Audyt SEO ma na celu utworzenie dokumentu, który jest raportem zawierającym szereg zaleceń, uwag oraz porad dla strony, która jest poddana procesowi pozycjonowania. Zebrane dane wykorzystywane są przez programistów, redakcję oraz inne powiązane ze stroną www osoby, które mogą sprawić, że będzie ona jeszcze wydajniejsza. Agencja SEO, która wykonuje audyt SEO skupia się na kilku podstawowych aspektach, których celem jest:

sprawdzenie wszystkich istotnych elementów SEO na stronie,
optymalizacja oraz jej ocena i dostosowanie każdego elementu SEO,
wskazanie słabych i mocnych stron w witrynie,
wykrycie problemów w dostosowaniu stron internetowych do wytycznych dla Webmasterów,
wskazówki pokazujące możliwość optymalizacji stron firm w danych aspektach.

Optymalizacja strony ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ spełnienie wymogów Google pozwala osiągnąć jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Firmy, których celem jest promowanie swojej usługi lub produktu, powinny znaleźć agencję SEO, która przeprowadzi rzetelny audyt SEO.

Optymalizacja strony internetowej

Poza procesem pozycjonowania istotne jest to, aby agencja SEO zajęła się optymalizacją strony. Dzięki wiedzy i fachowości pracowników agencje potrafią podnieść widoczność witryny w Google i zwiększyć sprzedaż na niej. Możliwe to jest dzięki łatwiejszemu i szybszemu dotarciu do klientów w Internecie. Firmy SEO podczas optymalizacji skupiają się na takich aspektach jak przyjazny URL, dobierają słowa kluczowe i przyspieszają ładowanie się strony internetowej.

Social media

Agencje SEO często w swojej ofercie mają usługi związane z Social Media. Portale społecznościowe to obecnie najlepsze media, które umożliwiają interakcję z klientem, przedstawienie mu promocji, usługi, produktu, a także zaangażowanie go w proces budowania wizerunku firmy. Wybierając agencję SEO warto zwrócić uwagę na to, czy zajmuje się ona prowadzeniem social media. Niezbędne jest przy tym zaangażowanie pracowników, którzy potrafią tworzyć atrakcyjne posty zarówno pod względem contentu, jak i grafiki. Nie od dziś wiadomo, że nic nie działa lepiej na klienta, jak zadbanie o dobrą grafikę przykuwającą uwagę i zapadającą w pamięć. Efekty takich działań można zauważyć dość szybko, chociażby po rosnącej liczbie obserwujących i lubiących posty użytkowników. Social media dają możliwość promocji nie tylko na lokalnym rynku, ale także na szerszą skalę. Ponadto dostępne w nich są platformy do prowadzenia kampanii reklamowych, które tak jak Google Ads pozwalają na szybkie wybicie się ponad konkurencję.

Pozycjonowanie szerokie strony internetowej

Pozycjonowanie to proces polegający na zwiększeniu widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, na konkretne zapytanie klienta, który używa do tego określonych słów, czyli fraz kluczowych. Słowa kluczowe umożliwiają łatwiejsze odnalezienie witryny, na której firma oferuje swoje usługi lub produkty, przez potencjalnych klientów. Agencje SEO swoje funkcjonowanie opierają właśnie na tych działaniach w Google. Zatrudniają pracowników, którzy mają aktualną wiedzę i potrafią przewidywać trendy w różnych branżach. Użycie odpowiednich fraz kluczowych pozycjonuje wysoko stronę w Google, co przekłada się na zyski firmy ze sprzedaży produktów. W przypadku wielu branż procesy pozycjonowania stron są kluczowe dla wielu przedsiębiorstw, czego dobrym przykładem są sklepy internetowe.

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej

Procesy pozycjonowania lokalnego charakteryzują się bardzo podobnymi działaniami SEO. W pierwszej kolejności różnicą jest to, komu dedykowane jest lokalne SEO. Najczęściej powinny decydować się na takie działania firmy, które prosperują i oferują swoją listę usług tylko na rynku lokalnym, np. na terenie danego miasta, dzielnicy. W tym przypadku dobór fraz kluczowych ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ klientom znacznie łatwiej będzie odnaleźć wtedy firmę. Frazy powinny się składać z nazwy usługi + nazwy miasta. W dobie geolokalizacji wyników wyszukiwania w Google może nazwa miasta nie jest aż tak bardzo istotna, ale z pewnością ma wpływ na pozycjonowanie i wyświetlanie się strony. W przypadku stron sklepów internetowych lub dużych firm działania SEO skupiają się w głównej mierze na zwiększaniu widoczności na bardzo dużą liczbę fraz z tzw. długiego ogona. W przypadku pozycjonowania lokalnego to geolokalizacja użytkownika oraz firmy oferującej daną usługę ma największe znaczenie. W agencji SEO bardzo często pozycjonowanie lokalne opiera się na optymalizacji treści wewnątrz serwisu i link buildingu z lokalnych katalogów firm i serwisów. Niemniej należy zadbać o to, aby frazy z nazwą miejscowości również znalazły się na stronie firmowej.

Współpraca z agencją SEO

Za dużą agencję SEO większość osób uważa taką, która posiada przynajmniej kilkuosobowy dział sprzedaży usług SEO. Możliwe jest, że taka agencja SEO posiada kilkudziesięciu pracowników w innych działach, którzy sprawnie wykonują swoje zadania i tym samym spełniają oczekiwania swoich klientów. Bardzo często agencje SEO posiadają bogaty pakiet działań z marketingu internetowego. Skąd taka definicja? Otóż wynika to z tego, że większość dużych agencji SEO potrzebuje działu sprzedaży, natomiast te mniejsze niekoniecznie. Duże firmy muszą pozyskiwać duże ilości klientów, ponieważ retencja w takich firmach nie jest prosta. A jak takie Agencje SEO współpracują z klientami?

Jak wygląda?

Początek współpracy z agencją SEO praktycznie zawsze zaczyna się od kontaktu ze sprzedawcą, który oferuje szeroki zakres usług. Najczęściej sprzedaż bazuje na ogólnikach, takich jak sprzedaż audytu SEO, poprawa strony pod względem technicznym, gwarancja wysokiej pozycji w Google, zwiększenie ruchu. W dużych firmach sprzedawcy nie zawsze mają odpowiednią wiedzę, aby odpowiedzieć szczegółowo, czym się zajmuje agencja, dlatego też niekiedy lepiej jest skorzystać z usług mniejszych firm lub freelancera.

Efektywność działań agencji SEO

W agencji SEO pracują osoby, które potrafią pomóc klientom zwiększając ruch na stronie www, ale tutaj pojawia się pytanie, czy ten ruch przełoży się na zyski z naszego biznesu? Jeśli zaczniemy sprzedawać więcej produktów, wybijemy się na tle konkurencji z branży, a także zyskamy dobrą reputację wśród klientów, to z pewnością możemy powiedzieć, że efekty działań SEO na stronie spełniają nasze oczekiwania. Musimy jednak pamiętać, że pierwsze efekty tych działań mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach. SEO ma za zadanie sprawić, aby osoby, które nas szukają, trafiły na naszą stronę internetową. Proces zdobywania widoczności może trwać nawet do roku, a uzależniony jest konkurencyjnością w danej branży i trudnością fraz kluczowych. Jeśli będziemy szukać agencji SEO, która będzie zapewniać kompleksowe usługi, to możemy zwrócić jeszcze uwagę na to, czy w ogóle interesuje się naszym biznesem. Jest to istotne, ponieważ strategia pozycjonowania powinna opierać się także na planowaniu biznesowym.

Kontakt z agencją SEO

Jakość usług, jakie świadczy firma zależy również od tego, jaki mamy kontakt ze specjalistami z agencji. Im większa agencja, tym teoretycznie większe zaplecze osób dbających o obsługę klienta. Należy pamiętać o tym, że specjaliści mają ograniczone zasoby czasowe i nie zawsze będą dostępni. W dużych agencjach może się nawet okazać, że jeden SEOwiec ma na głowie kilkanaście projektów. Wychodzi więc na to, że mają oni kilka godzin na jednego zleceniodawcę, a muszą jeszcze wykonać analizy i sporządzić raporty. Dlatego też niekiedy lepszym wyborem może okazać się mniejsza agencja, która ma kilka projektów, ale specjaliści są dla nas dostępni i mogą odpowiedzieć na każde pytanie.

Usługa i czas jej trwania

Jeśli zdecydujemy się skorzystać z usług firmy SEO, to najczęściej będziemy musieli podpisać długoterminową umowę na pozycjonowanie w Google. Niewiele dużych agencji oferuje umowy z jednomiesięcznym wypowiedzeniem. Jeśli jesteśmy pewni co do firmy SEO i jej działań, to możemy się na to zgodzić, jeśli nie - możemy skorzystać ze współpracy z mniejszą agencją lub z freelancerem. Warto nakłonić agencje SEO do umowy na czas nieokreślony z min. 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Niektóre agencje oferują umowę z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Rodzaj umowy, zależy od samej agencji i jej modelu biznesowego.

Agencja SEM - czym się zajmuje

W obecnych czasach zdecydowanie częściej można znaleźć agencję, która oferuje kompleksową obsługę pozycjonowania wraz z marketingiem internetowym opierającym się na kampaniach reklamowych. Agencje SEM zajmują się promowaniem klientów w Internecie i bardzo często wykorzystuje do tego płatne reklamy Google Ads lub tworzy kampanie w mediach społecznościowych. Usługi te są świetnym uzupełnieniem działań SEO i wspomagają promowanie firmy na rynku oraz w Internecie. Przygotowywanie płatnych materiałów reklamowych w AdWords to tak zwane linki sponsorowane. Wyświetlają się one tuż na organicznymi wynikami wyszukiwania. Ze względu na to, że trafiają one do odbiorców potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą, kampanie AdWords cechują się wysoką skutecznością, a na dodatek są rozwiązaniem tańszym niż tradycyjne metody promocji. Połączenie Agencji SEO z SEM to optymalne rozwiązanie dla wszystkich tych firm, które chcą kompleksowo zadbać o reklamy i pozycjonowanie. Zarówno jedne, jak i drugie działania mają na celu zbudować widoczność firmy w sieci i zwiększyć ruch na stronie, a także podnieść zyski ze sprzedawanych produktów i usług. Podjęcie współpracy z firmą, która łączy w sobie obie agencje z pewnością ułatwi także kontakt, ponieważ wystarczy tylko jeden e-mail lub numer telefonu, aby uzyskać odpowiedzi z dwóch zagadnień. Agencje SEO/SEM gwarantują również kontrolę nad kosztami, które trzeba ponieść na reklamę. Co istotne, w kampanii PPC (pay per click) płacimy za kliknięcia w reklamę, czyli za realne efekty działań reklamowych. Opłata naliczana jedynie za liczbę i jakość interakcji klientów z naszymi reklamami pozwala na lepsze zoptymalizowanie budżetu i poniesienie mniejszych kosztów promocji w Internecie. Jeśli więc chcemy skorzystać z działań SEO i SEM, to zdecydowanie lepiej jest wybrać agencje SEO/SEM aniżeli rozwiązanie opierające się na współpracy oddzielnie z agencją SEO i oddzielnie z firmą od SEM.

Agencja SEO/SEM - dlaczego warto skorzystać z jej usług?

Na rynku możemy znaleźć mnóstwo ogłoszeń agencji, które oferują atrakcyjne warunki współpracy i szeroki pakiet usług SEO oraz SEM. Dlaczego warto skorzystać z takich usług? Po pierwsze podjęcie takiej współpracy jest istotne z punktu widzenia samej firmy, która chce się wypromować w sieci. Reklama jest dźwignią handlu i możemy mieć pewność, że żadne przedsiębiorstwo nie obeszłoby się bez niej. Musimy jednak pamiętać, że powinna ona być odpowiednio dobrana i właściwie zrealizowana, aby mogła przynosić oczekiwane rezultaty. Obecność większości firm w Internecie sprawia, że agencje muszą planować strategie, które będą innowacyjne i dostosowane do współczesnego odbiorcy. W każdej agencji SEO/SEM można znaleźć specjalistów, którzy od lat działają w marketingu internetowym i tradycyjnym, dzięki czemu efektywność działań jest z pewnością na wyższym poziomie, niż byśmy robili to sami. Wybranie odpowiedniej agencji i dostosowanie właściwej strategii reklamowej oraz SEO, jest ważnym czynnikiem funkcjonowania praktycznie każdego przedsiębiorstwa w obecnych czasach.

Rozsądne planowanie działań SEO i SEM

Mimo wielu widocznych i niezaprzeczalnych zalet marketingu internetowego nie jest on działaniem, które zawsze będzie pozwalało osiągać zamierzone cele. Musimy pamiętać o tym, że SEO i SEM to działania, które bezwzględnie trzeba odpowiednio zaplanować, a jeszcze wcześniej dobrze przemyśleć. Zbyt duży pośpiech może doprowadzić do tego, że firma, zamiast osiągać z prowadzonych kampanii reklamowych i działań SEO, zacznie generować koszty. W pierwszej kolejności powinniśmy wyznaczyć sobie cele biznesowe, które zostaną precyzyjnie określone. Nie powinniśmy w tym przypadku opisywać ich zbyt ogólnikowo. Jeśli naszym celem będzie zwiększenie zysków ze sprzedaży, to musimy opracować taką strategię, która pozwoli dotrzeć do klientów chcących zawierać transakcje.

Nie powinniśmy także takich działań pojmować w aspekcie kosztów. To przede wszystkim inwestycja, która w określonym czasie ma się zwrócić. Podniesienie widoczności w sieci wyszukiwania wiąże się z nakładami finansowymi i czynnościami, które muszą być poparte wiedzą i doświadczeniem. Jeśli samy nie mamy takich umiejętności, lepiej udać się do agencji, które oferują takie usługi, a na rynku jest dosyć dużo. Powinniśmy także pamiętać o tym, że wszelkie działania SEM i SEO są procesem, który wymaga czasu. Nie możemy nastawiać się na natychmiastowe zyski, zwiększenie ruchu na stronie, czy też pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Efekty niekiedy mogą być widoczne po pół roku albo nawet po roku. Wiele zależy od branży i konkurencji na rynku oraz w sieci.
« Powrót
ICBM logo
Poprowadzimy Twoją kampanię w oparciu o analitykę internetową. Twoja kampania będzie cyklicznie optymalizowana. Natomiast Ciebie przeszkolimy ze sposobów wykorzystania danych GA do rozwoju Twojego biznesu