BlogPorady naszych ekspertów

Content marketing

|

Czym jest Content marketing?

Co to jest content marketing? Dlaczego warto z niego korzystać?

Content marketing jest obecnie uznawany za jeden z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Osoby, które pracują w marketingu nie tylko zajmują się nad tworzeniem chwytliwych haseł, ale także przygotowywaniem strategii mającej na celu zachęcić konsumentów do nabycia określonego produktu firmy. Z jednej strony w działach marketingu powstają rozbudowanie kampanie reklamowe, a z drugiej strony specjaliści korzystają z content marketingu, który zwraca uwagę na możliwość zawierania z klientami długoterminowych relacji. Utrzymanie tych relacji pomaga zbudować zaufanie i lojalność klientów do marki. Dzięki tworzeniu treści skierowanych do konsumentów tworzymy więź umożliwiającą wzbudzenie w nich zwolenników firmy, co przełoży się na promowanie jej przez nich.

Czym dokładnie jest content marketing?

Content marketing w języku polskim oznacza marketing treści. Jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci, która wykorzystywana jest do pozyskiwania stałego grona konsumentów. W ramach strategii content marketingu podejmuje się działania, które polegają na publikacji oraz promocji wartościowych treści, dla określonej grupy docelowej. Na pytanie, co to jest content marketing, można więc odpowiedzieć, że jest to niejednostronny przekaz reklamowy, ale przedsięwzięciem, które ma na celu doprowadzić do budowania relacji pomiędzy firmą a klientami. Do podstawowych działań content marketingu zaliczyć można:
tworzenie treści oraz jej publikowanie,
przyciągnięcie uwagi wybranej grupy docelowej,
budowanie zaangażowania, a także lojalności tej grupy.
Marketing treści polega na tworzeniu różnego rodzaju contentu i jego rozpowszechnianiu w sieci. Teksty mogą przyjmować różną formę. Mogą to być e-booki, filmiki, case study, webinary, artykuły, wykresy, czy też grafiki. Bardzo duże znaczenie przybiera forma publikowanych treści. Content na stronie internetowej powinien być wysokiej jakości, merytoryczny i angażować odbiorców do interakcji. Marketing treści realizowany jest również poza Internetem. Wartościowe treści (content) mogą być dostarczane także przy pomocy branżowej prasy, folderów, gazetek, czy też ulotek. Content marketing nie mógłby istnieć bez odpowiednio przeprowadzonej dystrybucji. Można nawet powiedzieć, że stworzenie wartościowych treści czy grafiki to dopiero połowa drogi do celu. Niezwykle istotnym aspektem jest dobranie odpowiednich kanałów dystrybucji treści, odpowiednio do typu contentu oraz wybranej grupy docelowej. Wydawcy mają do wyboru nieskończoną ilość możliwości. Można to zrobić w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, na której jest blog, czy też w serwisie informacyjnym. Ponadto skuteczny okazuje się e-mail marketing i newslettery, które również należy umieścić w działaniach z zakresu content marketingu.

Co łączy SEO i marketing treści?

Wysoka jakość treści, w tym artykuły blogowe, opisy produktów i usług oraz kategorii, od wielu lat jest ważnym czynnikiem dla Google. Jeśli treść na stronie internetowej jest merytoryczna i wartościowa, to zyskuje ona wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i nie pozostaje bez wpływu na SEO oraz pozycjonowanie strony internetowej. Działania content marketingowe wykorzystują naturalne linkowanie, które wpływa na pozycję strony internetowej w rankingu Google. Działania, które łączą content marketing i SEO zajmują jednak sporo czasu, ale ich umiejętne wdrożenie sprawi, że będą one przynosić długotrwałe rezultaty. Warto zadbać o to, aby artykuły blogowe, opisy produktów i usług, a także opisy kategorii, były pisane z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, które pomagają osiągać lepsze efekty i długotrwałe korzyści z pozycjonowania. Ponadto dobrze skonstruowany content szybciej dotrze do potencjalnych klientów w Internecie, co może przełożyć się na wyższe wskaźniki sprzedaży danej usługi lub towaru. Ponadto strategia tworzenia contentu powinna uwzględniać aktualne trendy i to, jaki temat jest aktualnie najchętniej wyszukiwany przez odbiorców. Dzięki temu można stworzyć wysokiej jakości artykuł, który pozwoli dotrzeć do konkretnego odbiorcy.

Czy content marketing jest tym samym co marketing wirusowy?

Na czym polega marketing wirusowy? Marketing wirusowy ma na celu zbudować wartościową markę danego produktu, firmy bądź usługi. Podstawą tych działań jest zachęcenie odbiorców do tego, aby samodzielnie promowali marki oraz przekazywali dalej informacje o niej. Skuteczność marketingu wirusowego jest bardzo wysoka, ponieważ jego idea opiera się na poleceniach i rekomendacjach. W momencie, gdy nasz znajomy wspomina o jakieś firmie lub produkcie, który jest wart swojej ceny, to mu ufamy i z chęcią korzystamy z danego produktu. Jeśli i nam przypadnie do gustu, to będziemy go polecać dalej. Content marketing działa na podobnej zasadzie. Poprzez tworzenie i publikowanie wartościowych treści, specjaliści od marketingu starają się nakłonić klienta, aby skorzystał z usług, uznał ofertę firmy za wartościową oraz polecił ją kolejnym znajomym. Dzięki zastosowaniu takich działań marketingowych w Internecie pozyskujemy odbiorców i klientów bez konieczności samodzielnego reklamowania firmy. Efekty i korzyści są widoczne szybciej, jeśli strategia komunikacji została odpowiednio dopracowana. Im temat jest lepiej dopracowany, a jakość contentu wyższa, tym większe prawdopodobieństwo, że odbiorcy samodzielnie będą go udostępniać dalej. To oczywiście spowoduje, że strona będzie jeszcze lepiej się pozycjonować, a być może pozyska linki nawet z social media.

Jakie narzędzia wykorzystuje się do content marketingu?

Wiele zależy od segmentu klientów i odbiorców. Działania content marketingu mogą być kierowane do różnych grup docelowych, a wyznacznikiem tego będzie profil działalności firmy oraz produktu i usługi, jakie są oferowane. Jeśli chcemy skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów, powinniśmy odpowiednio dobrać treść, ale niezbędne do tego jest przeanalizowanie, jakimi cechami charakteryzują się odbiorcy w Internecie. Ponadto należy uwzględnić, z jakich mediów korzystają, jakie mają zainteresowania, czy też sposoby spędzania wolnego czasu. Następnie można wybrać jedno lub kilka narzędzi do komunikacji z klientami i udostępniania tworzonych treści. W content marketingu można wykorzystać następujące materiały:
kontekstowe,
mailingowe,
interaktywne,
na potrzeby social media.
Content marketing można więc wykorzystywać na różne sposoby i dzięki temu zyskać nowych klientów lub czytelników. W zależności od zastosowanych działań marketingowych można trafić do innej grupy odbiorców i podnieść wskaźniki sprzedaży. Warto poza pozycjonowaniem witryny i zamieszczania na niej wartościowej treści, zadbać o social media, które stają się coraz bardziej znaczącym narzędziem digital marketingu. Liczba osób korzystających z mediów społecznościowych, a także łatwość komunikacji z nimi, sprawia, że firmy chętniej zaczynają działać w tych kanałach.

Co daje firmie content marketing?

Jeśli chcemy dotrzeć do wybranej grupy klientów, najczęściej korzystamy z trzech podstawowych narzędzi - artykułów blogowych, promocji w mediach społecznościowych oraz tworzenia autorskich filmików wideo. Publikowana treść najczęściej dotyczy porad odnoszących się do produktów lub usług. Za pomocą filmów wideo możemy przedstawić firmę wraz z jej możliwościami oraz produktami i ich funkcjami. Bardzo popularne stało się tworzenie treści, która będzie zmieniać nawyki klienta i tryb prowadzonego życia. Przykładem mogą być marki produkujące urządzenia mierzące ilość kroków i spalonych kalorii. Często te przedsiębiorstwa prowadzą blogi, na których pokazują porady dotyczące żywienia lub sposobów na efektywny trening. Content marketing pozwala również uzyskać trzykrotnie większą liczbę leadów w porównaniu do działań, które opierają się na tradycyjnym marketingu. Według licznych analiz, zanim klient zdecyduje się na zakup produktów lub usług danej marki, korzysta on z kilkunastu różnych źródeł, które pozwalają nabyć informacje o produkcie. Dzięki temu, że marki korzystają z content marketingu, możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem przy pomocy informacji, których właśnie szuka. Istotną korzyścią jest tworzenie pozytywnego wizerunku marki i skojarzeń z nią związanych. Warto tutaj dodać, że ponad 80 procent klientów dzięki działaniom content marketingu pozytywniej ocenia firmę. Ponadto content marketing sprawia, że trafnie wybrany temat oraz napisany przy zachowaniu wysokiej jakości, generuje większy ruch na stronie, co przekłada się na wyższą sprzedaż i zyski. Dodatkowo większy ruch organiczny wpływa korzystnie na ranking witryny w wynikach wyszukiwania na konkretne słowo kluczowe. Dzięki temu znacznie łatwiej jest trafić do klienta, dlatego warto wdrażać blogi na strony firmowe i sklepy internetowe.

Czy content marketing jest dla wszystkich?

Wiemy, już czym jest content marketing i jak wpływa na budowanie wizerunku firmy, ale czy jest on dedykowany każdemu? Każdej marce? W większości dziedzin i branż content marketing sprawdzi się wręcz idealnie. Są jednak i takie sytuacje, w których będzie on wymagać bardziej kreatywnego podejścia i dokładniejszego planowania. Nawet jeśli z pozoru wydaje się, że content marketing się nie sprawdzi, nie warto z niego rezygnować za wcześnie. Prowadząc własny biznes powinniśmy wybrać osobę lub zespół, który będzie odpowiedzialny za działania z content marketingu. Treści można tworzyć samodzielnie, skorzystać z outsourcingu lub podjąć współpracę z agencją czy też specjalistą z tej dziedziny. Oczywiście pierwsze wyniki nie będą spektakularne, ale z czasem rezultaty będą bardziej zadowalające. Skuteczne wykorzystanie content marketingu to połączenie wiedzy technicznej i podejścia biznesowego. Od strony biznesowej powinniśmy skupić się na tym, do kogo mają trafiać nasze oferty. Istotna jest także forma prezentacji treści. Artykuły są jedną z wielu dostępnych możliwości, o których było już wspomniane wyżej. Jeśli wiemy, jakie tematy poruszać, aby zaciekawić odbiorców, to czas zastanowić się, jak połączyć oczekiwania wyszukiwarek i klientów. Ważne, aby na jedną publikację wybrać tylko jeden aspekt naszego biznesu. Wybór tematu to połowa sukcesu, ponieważ znacznie trudniej jest napisać content i opracować do niego najchętniej wyszukiwane frazy kluczowe. Należy także pamiętać o promowaniu swoich autorskich dzieł. Nie jest prawdą, że dobrze napisana treść zawsze sama się obroni. Prawdziwy zysk można czerpać dopiero z połączenia z kreacji i promocji. Maksimum korzyści możemy osiągnąć, gdy damy szansę znaleźć content odbiorcom. Sporą ilość działań możemy wykonać praktycznie bezkosztowo, jednocześnie uzyskując dobre wyniki. Dobrym przykładem jest publikowanie contentu w social media na kontach firmowych i grupach tematycznych. Daje to możliwość zadziałania marketingu wirusowego. Przy pomocy kolejnych udostępnień, dotrzemy ze swoimi artykułami do następnych odbiorców, którzy być może będą je dalej rozsyłać. Jeśli artykuły są bardzo dobre, można wykorzystać także newsletter, który będzie informacją dla subskrybentów. Dzięki temu można zyskać pierwszych odbiorców jeszcze przed zbudowaniem dużego zasięgu organicznego. Co istotne, efekty content marketingu są trudne do zmierzenia standardowymi narzędziami analitycznymi. Pomiar sprzedaży produktów przez filmik Na YouTube, czy też raport PDF, stanowi duże wyzwanie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest mierzenie wewnętrznych kampanii przy pomocy dodatkowych metryk. Musimy przy tym pamiętać, że treści, które mają bardzo dużą popularność niekoniecznie muszą generować wysoką sprzedaż. Wyjście poza standardowe raporty pomoże nam wyodrębnić najlepsze pod względem skuteczności działania. Dzięki temu będziemy mogli zoptymalizować naszą strategię lub skupić się na tym kanale promocji, który generuje największe zyski.

Podsumowanie

Content marketing w obecnych czasach staje się jednym z najważniejszych działań marketingowych w każdej firmie. Opracowanie dobrego planu wymaga sporej wiedzy i ciągłych zmian, tak jak dynamicznie zmienia się rynek i preferencje klientów. Niemniej wdrożenie tych działań z pewnością będzie się opłacać, chociażby przez to, że zwiększy się ruch na stronie www. Musimy pamiętać, że większy ruch organiczny to wyższa pozycja w rankingu Google, co może przełożyć się na lojalność odbiorców, dotarcie do większej liczby zainteresowanych ofertą osób, a także budowanie świadomości marki. Wszystkie działania w głównej mierze opierają się na tworzeniu merytorycznych i wysoko jakościowych treściach, a także ich promocji.

« Powrót
Zamów Audyt! Poprowadzimy Twoją kampanię w oparciu o analitykę internetową. Twoja kampania będzie cyklicznie optymalizowana. Natomiast Ciebie przeszkolimy ze sposobów wykorzystania danych GA do rozwoju Twojego biznesu
* Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanego powyżej adresu e-mail oraz numeru telefonu przez ICBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku e celu kontaktu bezpośredniego.