BlogPorady naszych ekspertów

Jak sprawdzic pozycje strony w Google?

|

Dowiedz się jak sprawdzić pozycje strony w Google.

Każdy, kto prowadzi stronę internetową bez wątpienia chce wiedzieć, na jakiej pozycji w Google się ona znajduje. Internet to miejsce, w którym znajdują się nasi klienci, a dotarcie do nich nie jest wcale takie łatwe. Konkurencja nie śpi i również prowadzi działania mające podnieść pozycję strony w Google. Jeśli chcemy sprawdzić, jak na jej tle wypada nasza witryna, możemy to zrobić na kilka sposobów. Jak sprawdzic pozycje strony w Google?

Czym jest pozycja strony w Google?

Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania to miejsce, w którym się ona znajduje na konkretne słowo kluczowe. Wyszukiwarka przedstawia wyniki w postaci listy stron, które nazywane jest także Search Engine Results Page. Na sumę wyników składają się płatne reklamy (Google Ads), wyniki organiczne, newsy z portali informacyjnych, grafika, wyniki z map Google, filmy, oferty produktów, a to wszystko uwarunkowane jest rodzajem i formą wpisanych słów kluczowych. Pozycja strony w Google, uzależniona jest od wielu czynników, a za ich tworzenie oraz rankingu odpowiada algorytm Google. Niestety, ale wszystkie kryteria rankingowe nie są znane, a algorytm w dodatku jest poddawany co jakiś czas aktualizacjom, co może przyczyniać się do przetasować i zmian na pozycjach organicznych wyników wyszukiwania. Mimo że Google większość swoich działań utrzymuje w tajemnicy to lata obserwacji i badań przeprowadzanych przez ludzi od SEO, możemy poznać najważniejsze dziś czynniki wpływające na ranking pozycji strony w Google. Dzięki temu mamy możliwość pomóc swojej witrynie w uzyskaniu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz kluczowych.

Jak sprawdzić pozycję strony w wynikach wyszukiwania? Jaki wpływ na ten proces mają słowa kluczowe?

Jeśli chcemy sprawdzić pozycje strony w Google musimy ustalić listę fraz kluczowych, na które ma być ona pozycjonowana i wyświetlać się rankingu wyszukiwarki. Pod pojęciem fraz kryją się zapytania, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarki, aby znaleźć interesujący temat, produkt lub usługę. Znając te dane mamy szansę określić pozycje w Google dla poszczególnych podstron, a także strony głównej. Użycie fraz kluczowych może odnosić się do tematów ogólnych jak na przykład buty sportowe albo do bardziej szczegółowych fraz kluczowych zielone buty sportowe. Ponadto mogą określać nazwy brandowe, a więc takie, które zawierają lokalizację i nazwę firmy. Słowa kluczowe mogą być jednowyrazowe lub stanowić zestawienie kilku wyrazów, czyli tak zwane frazy kluczowe long tail. Strategia długich ogonów słów kluczowych jest wykorzystywana w szczególności w przypadku konkurencyjnych branż. Precyzyjne ukierunkowanie pod zapytania użytkowników pozwala skuteczniej pozycjonować stronę na dane słowo kluczowe. Ogólnie rzecz biorąc nie ma możliwości sprawdzania pozycji strony w wyszukiwarce bez znajomości słów kluczowych. Jeśli masz problem z określeniem, na jaką frazę kluczową może być widoczna Twoja strona internetowa, możesz skorzystać z narzędzi, które umożliwiają przeprowadzenie takiej analizy. Korzysta z nich praktycznie każdy specjalista SEO. Frazy kluczowe mają określoną liczbę wyszukiwań, a wartość ta zazwyczaj określana jest w zakresie miesięcznym. Wartości mogą się różnić w zależności od trendów panujących w Internecie, czy też sezonowości słów. Są to jednak bardzo istotne dane, które umożliwiają opracowanie odpowiedniej strategii działań.

Jakie korzyści daje wysoka pozycja w Google? Co dzięki temu możemy osiągnąć?

Jak zostało wspomniane wcześniej walka o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania trwa nieustannie. Jest się o co bić, ponieważ tylko topowe strony w Google wykazują ruch organiczny, a tym samym generują sprzedaż i zyski. Ponadto postępuje wtedy proces budowania świadomości marki, co ma istotny wpływ na częstsze wyszukiwanie Twojej strony w wyszukiwarce Google. Użytkownicy preferują przeglądanie stron internetowych tylko z pierwszej strony wyników wyszukiwania. Naturalnym jest więc to, że każda firma i sklep internetowy, a także blog, dążą do tego, aby zająć pozycję w TOP10. Czy w takim przypadku pierwsza pozycja w SERPach gwarantuje wysoki ruch i generuje wysoką sprzedaż? Czy to przekłada się na klikalność? Faktem jest, że im wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania (a co za tym idzie wyższe miejsce) to strona taka może osiągać większy CTR, aniżeli strony w Google na dalszych pozycjach wyników wyszukiwania. Kolejną ciekawostką może być fakt, że współczynnik wejść na strony zajmujące pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania różni się od tego, czy są to wejścia z urządzeń mobilnych, czy desktopa. W każdym razie, jeśli pozycja Twojej strony jest wysoka, prawdopodobieństwo odwiedzenia jej przez użytkowników i ewentualnej późniejszej konwersji jest dużo większe, niż gdy plasuje się ona na dalszej pozycji w wyszukiwarce Google. Dlatego każda pozycja wyżej przełoży się na pozyskanie klientów.

Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google? Google jak sprawdzić pozycje?

Jeśli wiesz już, co to jest pozycja strony www w Google, jakie znaczenie ma odpowiedni dobór fraz kluczowych i co dzięki wysokiej pozycji witryny w Google możesz osiągnąć, warto, żebyś dowiedział się jak sprawdzić, gdzie ona się znajduje. Aby wyciągnąć takie dane, należy mieć pewność, że jest ona w ogóle zaindeksowana przez roboty Google. Można to łatwo sprawdzić wykorzystując odpowiednią komendę site:nazwa-twojej-strony.pl. Dzięki temu możliwe będzie sprawdzenie, czy takie zapytanie zawiera w wynikach wyszukiwania wszystkie strony znajdujące się pod adresem danej domeny. Jeśli witryna wraz z wszystkimi podstronami jest zaindeksowana, można rozpocząć sprawdzanie pozycji w Google. Można również wykorzystać do tego darmowe narzędzie Google Search Console, gdzie wystarczy tylko kilka kroków, aby sprawdzić pozycję strony w Google. Monitoring pozycji stron www jest bardzo ważny, ponieważ pozwala sprawdzić efekty działania SEO, reagować na nagłe oraz nieprzewidziane zmiany, a także uzyskać niezbędne informacje w celu planowania kolejnych strategii optymalizowania witryny pod wyniki wyszukiwania Google. W tej niezwykle dynamicznej branży narzędzie pozwala na monitorowanie pozycji fraz oraz sprawdzenie pozycji w Google danej witryny.

Ręczne sprawdzanie pozycji strony w Google

Jeśli chcesz ręcznie sprawdzać pozycję strony w Google to musisz liczyć się z tym, że będzie to proces czasochłonny i niekiedy będziesz mógł przejść kilkanaście stron wyników wyszukiwania, zanim zobaczysz adres strony, która Cię interesuje. Ta metoda sprawdza się w przypadku mniejszych witryn lub blogów. Jeśli chciałbyś w ten sposób sprawdzić widoczność Twojej strony, która jest rozbudowanym serwisem, to nie poleca się tego robić. Lepiej wtedy wykorzystać do monitoringu pozycji rozbudowane narzędzie jak Google Search Console lub Google Analytics. Ponadto nie jest to metoda miarodajna, ponieważ w wyszukiwarce Google wyniki wyszukiwania dostosowana są pod względem geolokalizacji, historii wyszukiwania i rodzaju urządzenia. Do monitorowania pozycji w ten sposób powinno się używać trybu incognito i wylogować się z wyszukiwarki Google, wyczyścić historię przeglądania i wyłączyć lokalizację GPS. Dzięki temu możesz sprawdzić, na jakiej pozycji w Google znajduje się Twoja strona, co będzie wynikiem bardziej wiarygodnym. Wpisz do wyszukiwarki Google frazy, które Cię interesują i sprawdź na jak odległej pozycji w Google znajduje się Twoja witryna. Natomiast należy pamiętać, że pozycja jest zmienna. Wpływa na pozycje ma wiele czynników.

Google Search Console - niezbędne narzędzie pracy specjalisty SEO

Do monitorowania pozycji warto wykorzystywać wiarygodniejsze narzędzia. Widoczność stron można sprawdzić przy pomocy Google Search Console. Można w nim znaleźć informację, na jakie zapytania dana witryna pojawia się w wynikach wyszukiwarki Google, a także prześledzić jej wcześniejsze pozycje. Google Search Console pozwala określić średnią pozycję w wynikach wyszukiwania w danym okresie. W ten sposób możesz sprawdzić pozycje konkretnej frazy kluczowej, dzięki której serwis jest widoczny oraz pozycję konkretnej podstrony uwzględniając średnie miejsce zapytań, na które się wyświetla. Google Search Console to na dodatek darmowe narzędzie, a więc tym bardziej warto z niego korzystać, aby sprawdzić widoczność stron pozycji w Google.

Korzystanie z bezpłatnych aplikacji do analizy pozycji stron internetowych w wynikach wyszukiwania

Sprawdzanie pozycji i monitorowanie pozycji stron w Google wcale nie musi być czasochłonne ani trudne. W sieci dostępne są także darmowe narzędzia, dzięki którym łatwo i szybko znajdziesz pozycje w Google wielu stron. Wystarczy wpisać adres strony oraz maksymalnie 5 fraz kluczowych, dla których chce się sprawdzić pozycje witryny. Wyniki otrzymuje się w specjalnie przygotowanej tabeli. Z jednego adresu IP sprawdzanie pozycji można wykonać tylko raz na minutę, a monitoring pozycji tej samej strony raz na 10 minut. Program działa na zasadzie łączenia się z Google w taki sam sposób jak przeglądarka. Narzędzie analizuje 10 pierwszych stron wyników, dlatego też, gdy pozycja zajmowana przez Twoją stronę jest dalsza na konkretne frazy kluczowe, nie otrzymasz żadnych wyników.

Narzędzia specjalistyczne do sprawdzania pozycji strony internetowej

Specjaliści SEO wykorzystują profesjonalne narzędzia do pracy z Google. Jak sprawdzić gdzie znajduje się dana strona na konkretne frazy przy ich wykorzystaniu? Najpopularniejsze narzędzia to narzędzia płatne. Narzędzia te są płatne, ale dają o wiele większe możliwości. Dzięki nim monitoring pozycji jest znacznie lepszy i łatwiejszy, ponieważ można wykorzystać w nich zdecydowanie większą liczbę fraz kluczowych. Takie narzędzia generują rozbudowane i szczegółowe raporty, wykresy oraz zbierają dane w dużych ilościach. Wiele z nich jest bardzo rozpoznawalne w świecie SEO. Pozwala sprawdzić widoczność nie tylko Twojej strony, ale także konkurencji. Dzięki temu można przeanalizować pozycje w Google wybranych fraz. Jeśli chcesz przyciągnąć nowych klientów na swoją stronę internetową, to właśnie to narzędzie będzie bardzo dobrym pomocnikiem. Wlicza się rozbudowane narzędzia umożliwiające wszechstronną analizę. Jeśli chcesz wiedzieć, jaka pozycja w Google jest okupowana przez Twoją stronę na konkretnych urządzeniach, wystarczy, że zaznaczysz wybraną opcję i wygenerujesz raport na dane frazy. To kolejne narzędzie, które warto wykorzystać do tego, aby sprawdzać widoczność wybranej frazy. Ponadto możliwe jest wybranie jednego z wielu języków wyszukiwarki, co podnosi wiarygodność wyników. Dodatkowo można określić lokalizację i zdecydować, czy mają być śledzone wyniki z map Google. Dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów wymaga tego, aby uzyskiwać, jak najwyższe pozycje na konkretne frazy kluczowe. Użytkownicy korzystający z wyszukiwarki sprawdzają głównie pierwsze 3 rezultaty wyszukiwania, maksymalnie 10, ale rzadko kiedy przechodzą na kolejną stronę. Wysoka pozycja w Google jest do osiągnięcia przy pomocy odpowiedniej strategii pozycjonowania. Oczywiście można skorzystać z płatnego rozwiązania, jakim jest Google Ads, ale widoczność witryny spadnie po zatrzymaniu kampanii reklamowej. Informacje o ruchu można uzyskać w Google Analytics. Google Analytics nie zanalizuje wyniki, nie sprawdzi pozycje, ale za to uzyskamy informacje skąd trafiły do nas zapytania od klientów.

« Powrót
Zamów Audyt! Poprowadzimy Twoją kampanię w oparciu o analitykę internetową. Twoja kampania będzie cyklicznie optymalizowana. Natomiast Ciebie przeszkolimy ze sposobów wykorzystania danych GA do rozwoju Twojego biznesu
* Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanego powyżej adresu e-mail oraz numeru telefonu przez ICBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku e celu kontaktu bezpośredniego.