BlogPorady naszych ekspertów

Digital marketing

Marketing internetowy i tradycyjny w obecnych czasach stanowią podstawę działań wielu firm. Większość biznesów przenosi się do Internetu, gdzie może oferować swoje usługi produkty. Dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów w dobie prężnie rozwijających się social media i innych sieci społecznościowych nie powinno być problemem. A jednak! Wiele firm chce podnosić świadomość marki, co sprawiaj, że konkurencja w Internecie jest niezwykle duża. Wszak klienci coraz chętniej korzystają z zamówień online i sprawdzania recenzji danego przedsiębiorstwa nie wychodząc z domu. Z poniższego artykułu dowiesz się czym jest digital marketing oraz jakie działania należy podjąć, aby skutecznie promować swoją firmę w sieci.

Co to jest digital marketing?

Pojęcie digital marketing odnosi się do marketingu internetowego. Jest to działalność oparta na formatach cyfrowych i sprowadza się do wszystkich aktywności prowadzonych w firmie. W ramach marketingu cyfrowego można dzielić swoje zadania na te, które są bardziej zorientowane na użytkowników komputerów stacjonarnych, a także na zwolenników urządzeń mobilnych. Ponadto można także dokonywać podziału według potrzeb, ale należy zdać sobie sprawę z tego, że digital marketing może być prowadzony na wielu płaszczyznach. Firmy w swoich strategiach wykorzystują między innymi social media, e-mail marketing, content marketing, Google Ads (Google AdWords), kampanie YouTube, kampanie programmatic, a także działania związane z pozycjonowaniem SEO. Jak widać marketing internetowy to bardzo szerokie pojęcie, które uwzględnia wiele różnych strategii i narzędzi, mających na celu budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Marketerzy internetowi, którzy prowadzą kampanie w Internecie mają za zadanie dotrzeć do jak największej ilości odbiorców, którzy wcześniej zostali ściśle określeni, czyli do tak zwanej grupy docelowej lub targetu. Ponadto mają oni generować leady za pomocą wszystkich dostępnych kanałów cyfrowych zarówno bezpłatnych, jak i płatnych. Koncentrują się oni na kluczowych wskaźnikach wydajności, które określane są jako KPI. Ich śledzenie pozwala mierzyć efektywność działań w każdym kanale komunikacji, który wykorzystywany jest do generowania leadów. Marketing cyfrowy wykorzystuje wszystkie możliwe sposobności do tego, aby dotrzeć do klienta przez Internet. Z pewnością wraz z biegiem czasu jego znaczenie jeszcze bardziej wzrośnie, ponieważ wymusi to na nim postępująca cyfryzacja społeczeństwa.

Dlaczego warto korzystać z digital marketingu?

Marketing internetowy to przyszłość komunikacji z klientami i co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Można wymienić trzy podstawowe argumenty, które przemawiają za tym, aby korzystać właśnie z tego rozwiązania i w ten sposób wypromować swoją markę.

Mierzalność efektów marketingu internetowego

Rozwiązania marketingu internetowego oferują bardzo dobre możliwości analityczne. Wszystkie swoje działania, które są prowadzone w sieci reklamowej Google, YouTube czy w social media można poddawać gruntownej analizie i wyodrębnić wiele wskaźników, na których akurat zależy najbardziej firmie i marketerowi. Mniej lub bardziej doświadczony specjalista może zmierzyć zasięg, lub relację poniesionych kosztów do pozyskanych klientów i kontaktów. Ponadto podstawowe narzędzie analityczne, jakim jest Google Analytics daje często więcej informacji, jak te o liczbie kliknięć, wyświetleń, czy innych reakcji na formaty reklamowe. SEM to także świetne środowisko do testowania różnych rozwiązań i wybieranie tych, które będą optymalne pod wieloma względami. Marketer może przeprowadzić testy A/B, aby w pełni zoptymalizować swój przekaz marketingowy i jednocześnie zwiększyć jego skuteczność. W efekcie uda się zaoszczędzić budżet przeznaczony w przyszłości na reklamę.

Marketing digital daje możliwość targetowania

Działania w sieci AdWords lub w bezpłatnych kanałach pozwalają kierować reklamę do konkretnych grup odbiorców. Wiedząc kto jest modelowym klientem i kto może potencjalnie nim zostać, wtedy marketer ma często połowę pracy za sobą. Marketing cyfrowy pozwala precyzyjnie docierać do wybranej grupy odbiorców. Możliwości, jakie daje dobrze ukierunkowana reklama, a także zyski, jakie może generować dla firmy, mogą być niezwykle wysokie, ale to wymaga praktyki i wiedzy. Marketer może korzystać z narzędzi dostępnych w Google, czy na Facebooku. To właśnie one pozwalają na to, aby reklama wyświetlała się dokładnie tym osobom, które są targetem. Digital marketing daje możliwość zaoszczędzenia pieniędzy, które mogłyby zostać wydane na kampanię marketingową niedającą żadnego efektu, poza tym, że poniesiony koszt by się nie zwrócił.

Koszty związane z digital marketingiem

Wiele działań marketingowych wymaga jedynie czasu. Pisać artykuły na blogu firmowym można samodzielnie, tak samo, jak można samodzielnie wchodzić w interakcje na branżowych forach, czy w mediach społecznościowych. Można odpowiadać na dziesiątki pytań użytkowników i budować świadomość marki. Media społecznościowe to obecnie najlepszych darmowy sposób na to, aby liczba zainteresowanych usługami lub produktami firmy znacznie wzrosła. Prowadzenie kampanii wymaga jednak umiejętności, które pozwolą ograniczyć koszty do zupełnego minimum. Narzędzia dostępne w Google, czy na Facebooku pozwalają dokładnie śledzić wszystkie niezbędne informacje, także w czasie rzeczywistym.

Jakie działania marketingowe obejmuje digital marketing?

Co do działań marketingowych, które wykorzystuje się w SEM, to niewątpliwie prym wiedzie content marketing. Nie można jednak zapominać także o e-mail marketingu, który dobrze zaplanowany potrafi podnieść znacząco sprzedaż w sklepie internetowym, czy też zainteresowanie usługami firmy. Social media to także filar, bez którego budowanie świadomości marki na rynku byłoby znacznie utrudnione. Na jakie działania warto postawić?

Działania z zakresu SEO

SEO to bardzo efektywny i także czasochłonny sposób na podniesienie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony jest złożonym procesem, którego celem jest zwiększenie widoczności witryny www, a co za tym idzie - zwiększenie liczby odwiedzin na niej i ruchu organicznego. Im większa będzie liczba klientów, tym wyższe szanse na wygenerowanie sprzedaży. Wielu przedsiębiorców jest w stanie zainwestować duże pieniądze w audyty SEO i optymalizację strony firmowej. Pozycjonowanie jest jedną z nieodłącznych części marketingu cyfrowego. Po części to ono właśnie sprawia, że witryna jest widoczna na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Content marketing

Jeśli zostało napisane o SEO, to nie można pominąć content marketingu. Jest on dość szeroki, ponieważ obejmuje wiele działań i daje ogromne możliwości. Dzięki niemu można generować ruch na stronie przy pomocy chwytliwych i aktualnie wyszukiwanych treści związanych z działalnością firmy. Ważne przy tym są także słowa kluczowe, które pomagają w SEO, ale należy pamiętać, że teksty muszą być angażujące i sprawiać, że odbiorca będzie odbierać markę, jako eksperta. Jak wiadomo, chętniej ulega się komuś, kto ma wiedzę i doświadczenie. Dobry temat z pewnością będzie generować większą ilość wejść na stronę, a tym samym przełoży się na więcej działań. Warto także dodać, że z content marketingiem powiązana jest reklama natywna. Przeciętny odbiorca zapewne nie rozpozna reklamy natywnej w pierwszych sekundach czytania tekstu. Jej zadaniem jest dyskretne zaprezentowanie przekazu, w którym ukryte mogą być walory firmy, produktu, czy też usługi.

Marketing afiliacyjny i e-mail marketing

E-mail marketing jest jedną z najstarszych form Digital marketingu. Ma on duży potencjał, dlatego tez stale się rozwija. Większość strategii digital marketingu wykorzystuje e-mail marketing do reklamowania specjalnej oferty marki, wyróżnienia treści lub reklamowania jakiegoś wydarzenia. Natomiast marketing afiliacyjny polega na płaceniu stronie trzeciej za promowanie i reklamowanie firmy. Bardzo często można się z nim spotkać w przypadku porównywarek cenowych. Oczywiście w e-mail marketingu również można wykorzystać marketing afiliacyjny.

Social media marketing

Pisząc o digital marketingu nie można pominąć bardzo potężnego narzędzia, jakim są social media. Otwierają one w digital marketingu ogromne możliwości, w szczególności dla firm, które chcą zacząć panować na rynku, ale nie mają do tego odpowiedniego budżetu. W Social Media można bardzo łatwo i szybko wypromować markę zarówno bezpłatnie, jak i płatnie. Social media należą do świetnych narzędzi, które w połączeniu z content marketingiem potrafią zdziałać cuda. Dlatego też zdecydowana większość firm poza swoją stroną internetową, prowadzi swoją działalność także w mediach społecznościowych. Social Media pozwalają wejść w bezpośredni kontakt z klientem, jednak warunkiem sukcesu jest solidna strategia komunikacji, angażowanie odbiorców, systematyczność i szybkie reagowanie na potrzeby odbiorców. Potrzeba do tego dużych umiejętności. Samo wrzucenie postu nie sprawi, że w Internecie nagle zrobi się szum o konkretnej firmie i przełoży się na wystrzał sprzedaży. Oczywiście, wiele zależy od tego, jak to zostanie zaprezentowane.

Reklama Pay Per Click

Czym jest PPC? Jest to reklama, która również zalicza się do bardzo efektywnych narzędzi, pozwalających skutecznie wypromować markę. W tym przypadku firma płacić za kliknięcie w reklamę, a nie za okres trwania kampanii. Oczywiście rodzajów reklam w digital marketingu jest znacznie więcej, ale to właśnie PPC jest coraz częściej stosowane. Google AdWords i Facebook także zaliczają się do kampanii Pay Per Click. Płatne reklamy w coraz większym stopniu przyczyniają się do efektywnego budowania profilu marki i jej docierania do szerszego grona klientów.

Digital marketing - jak zacząć?

Marketing internetowy to niewątpliwie jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji marki, który zaliczane jest do wszystkich działań związanych z marketingiem w firmie. Przy dobrze wyszkolonym zespole marketerów zyskuje się bardzo duże szanse na to, aby wyprzedzić konkurencję w sieci i przedsiębiorstwa o tym wiedzą. Są one w stanie zapłacić ogromne pieniądze za dobrego specjalistę od digital marketingu. Wiele młodych osób, które staje przed wyborem studiów związanych z marketingiem internetowym może na swojej drodze napotkać wiele problemów związanych ze znalezieniem odpowiedniego dla siebie kierunku. Digital marketing w ciągu ostatnich lat mocno się rozwinął w Polsce, ale uczelnie najczęściej zaliczają go do specjalizacji w marketingu lub zarządzaniu. Warto więc zainwestować w dodatkowe kursy, które pomogą w zdobyciu większej wiedzy, ponieważ są one ukierunkowane głównie na digital marketing.

Marketing internetowy - podsumowanie

Digital marketing to w obecnych czasach podstawa, jeśli chcemy wypromować skutecznie swoją markę w sieci. Zastosowanie odpowiednich narzędzi sprawi, że będziemy mogli w prosty i przejrzysty sposób sprawdzić swoje poczynania i optymalizować je, aby przynosiły jeszcze większe korzyści. W digital marketingu warto zadbać o kompleksowe działania, które będą uwzględniać jednocześnie wszystkie wymienione narzędzia. Czym najlepiej promować swój biznes? Digital marketing niezależnie czy będzie oparty o « Powrót
ICBM logo
Poprowadzimy Twoją kampanię w oparciu o analitykę internetową. Twoja kampania będzie cyklicznie optymalizowana. Natomiast Ciebie przeszkolimy ze sposobów wykorzystania danych GA do rozwoju Twojego biznesu